Sabtu, 7 Mei 2011

Apa itu Poring Hot Spring?

Apakah itu Poring Hot Spring (PHS)?


a) Spring berjenama Poring yang panas.
b) Tempat gadis2 Hottie!
c) Entah la labu, labi pun taktau..
d) Semua jawapan diatas adalah betul.


Okeh, sebenarnya gua taktau apa nak tulis apa. So, last2 gua tanya la solan bodo ni.. Sesapa yang lehabau sangat taktau jawapan solan ni, gua hanya mampu menyumpah menggeleng kepala hotak gua yang Hot ini.




Okeh2, gua bagi jawapan yee. PHS ni adalah salah satu spesies monyet yang sedap dimasak tomyam..haaarr3. 


PHS sebenarnya terletak di Ranau, Sabah. Ia merupakan salah satu destinasi pelancongan yang menarik perhatian pelancong asing tidak kira mamat2 dan minah2 salleh mahupun mat bangla. Mahu info tambahan? okeh sila baca lagi yaa.. 


Benda pertama korang nampak bila dah masuk pagar PHS.

Poring Hot Spring


Poring is a small tourist resort in SabahMalaysia. Located 40 km south-east of the Kinabalu National Park Headquarters, in the district of Ranau, Poring is situated in lowland rainforest, contrasting with the montane and submontane rainforest of Kinabalu National Park. The name Poring comes from a Kadazandusun word for a bamboo species found in the area.
Poring is known for its hot springs and the popular recreation and tourist complex is known as Poring Hot Springs. The springs are known for their therapeutic properties and the waters with their sulphuric minerals are reputed to ease aching muscles. The baths are favoured by returned climbers of Mount Kinabalu.  


Haaa, korang paham ke benda berwarna biru tuh? Hik3, gua copy-n-paste jew dari Wikipedia. Tak paham?? okeh..gua dengan berbesar hatinya memberikan subtitle benda ni. Peace bijik kempis!


Poring Hot Spring - gambar ni gua tibai dari tenet.


Poring adalah sebuah resor wisata kecil di Sabah, Malaysia. Terletak 40 km sebelah timur Taman Nasional Kinabalu Markas Besar, di daerah Ranau, Poring terletak di hutan hujan dataran rendah, kontras dengan pergunungan dan hutan hujan submontanedari Taman Nasional Kinabalu. The Poring Nama berasal dari kata Kadazandusun untuk jenis buluh yang ditemui di daerah tersebut.
Poring dikenali dengan mata air panas dan tempat rekreasi popular dan kompleks pelancongan dikenali sebagai Poring Hot Springs. Mata air dikenali kerana sifat terapeutik dan air dengan mineral sulfat mereka terkenal untuk mengurangkan sakit otot. Pemandian yang digemari oleh pendaki kembali Gunung Kinabalu.
Haaa, terima kasih Google Translate. Muahh3, lurve yaa! 
Sebenarnya..Kampung halaman gua terletak hanya beberapa kilometer dari PHS nih. Kalo x silap gua, x sampai 10km pun. Dah naik bosan pun ngan tempat tuh..Banyak lah pengalaman yang telah gua alami di sana, pengalaman eksiden keta pun penah. Tak la kronik sangat, tapi keta kancil bapak gua siap2 sumbat lah dalam longkang.
Yaahh, gua nak share jugak lah beberapa gambar yang ada dalam lappy gua ni. Ada jugaklah gambar yang gua curi dari akaun fb, main sedut ja ambi yee. Nah, tengoklah selagi korang ada mata.
Okeh, gua ada tips jugak lah if korang maw datang bertandang ke PHS nih. Pas letak barang2 korang kat mana2 pondok yang wujud, gua sarankan korang jan mandi dulu. Pegilah melawat Taman Rerama, Kipungit Terjun Air ka. Tempat peberet gua kat PHS nih ada 2 jew. 1st kat Jambatan Atas Poko. Walaupon xda pa2 kat atas tuh, gua suka maen ludah2 dari atas jambatan. Excited tengok ludah sendiri freefall ala-ala slowmo.. 



Haaaa, ni snap kat jambatan atas poko. With GB n Rahul.


Huk3, begegar biji dowh.


Ahh.. terasa bangga pulak dapat pose camni.

Haa, pas melawat ke tempat2 tadik tuh mesti korang bepeluh tahap gaban punya. Hati korang bedegap degup bila melihat air kolam yang biru..korang tau tak, kolam tuh jadi biru bcoz air dari mata air bercampur ngan kencing2 mat bangla n minah salleh? Gua tipu jew. Pas korang siap tukar baju, bleh la korang pegi mandi. 

Model majalah Mangga edisi April 2011. 


Awww..mantap kan body kami? kan? kan?


Freeeze. Uuu laaa, camera mahal jew bleh snap camni.


Haarrr..Prof pic fb gua buat masa ni. freeze!

Okeh, pas korang puas mandi manda dan kencing dalam suar, korang pegi lah berendam kat dalam kolam air panas. Tips untuk korang: sebelum pegi mandi manda kat kolam kencing yang ada, better korang pegi booking tempat brendam tuh.  

Tempat berendam. uuuuu.

Arrggh, kabur semacam ja. 

Ada beberapa tempat yang gua memang minat lah kat PHS nih. Gua sediakan gambar yee. Tengok jangan tak tengok, walaupon badan gua tak tough cam mat bangla tuh. Hmm, gua memang suka la rendam kaki kat tempat rendam kaki nih. Relax gitu..lama2 rendam gua rasa mengantuk pula.

Sedaaapp..cam kena sup ja kaki owh.

Langanan Waterfall. Tempat gua bertapa time umur gua 7 tahun, kat tempat nih la gua khatam hafal ABC dan berjaya master kemahiran 3M. Tipu jew. Tempat nih jadi febret gua bcoz cabaran yang dihadapi semasa perjalanan. Naik bukit 2km dan kehadiran pacat2 yang kiut2 belaka..bila selamat tiba di kaki air terjun, udara yang nyaman terasa hingga menyejukkan jiwa..   

Langanan Waterfall


Owwhh, i'm in heaven..bila la gua mampos ni huh?

Okeh, gua ni korang akan jumpa otw ke Langanan Waterfall. Diberi nama Gua Kelawar, tempat nih memang banyak menatang kelawar beserta taik mereka yang bau semacam. 

Mencari yang tiada. Gua Kelawar, PHS.
Kipungit Waterfall.
Umm..gua memang minat ngan satu benda kat Poring Hot Spring nih. Wanna share this with all of you out there. 


*


*


*


*


*


*



*

Awwww, Bebehh!

Aww, I rindu kat tiang ni..Bleh gua tayangkan skill Pole Dance gua..Awwww bebeh!!
Kepada sesiapa yang berminat dan merancang untuk melawat PHS nih, gua mengucapkan selamat datang dan Have a Blast! bukan slalu dapat mandi ramai2 kat dalam kolam yang penuh ngan air kencing mat bangla kan? Peace Bijik Kempis! 

P/s: gambar2 berikut adalah gambar2 yang ada kaitan ngan gua jew..haarrrr3!!

4 ulasan:

  1. hahahaa,gadis bangla yg Hottie..

    hal ini terjadi pada 23hb april 2011..hahaha,bila la tuh kulam pandai beranak? dari dulu lg mcm tuuu ja..welkem 2 our hometown..hik3

    BalasPadam
  2. tu kulam masih muda remaja bha..belum kawen lg...xkan ada anak suda...~~~~~~LOL

    BalasPadam
  3. haha, jajal bh tu kulam..manatau dia main buang2 baby? hik3..

    BalasPadam
  4. eh,andartu bh tu kulam tu..jual mahal kan,nda mo kawin..hik3

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...